نرم افزار اکسل از برنامه های محبوب و کاربردی آفیس است. از این نرم افزار می توان برای انجام طراحی، حسابداری، آماری و ... بهره برد. حال در دریچه تصمیم داریم آموزش هایی کاربردی نسبت به نیازهای کاربران آماده کنیم، شما می توانید در بخش نظرات آموزش ها، فرمول ها و سبک های مورد نظر خود در خواست کنید تا گزارش های بعدی نسبت به خواسته های شما آماده شود.


فرمول های متعددی برای محاسبه انواع داده ها در نرم افزار صفحه گسترده ی اکسل وجود دارد، ولی بهترین روش آموزش فرمول نویسی شروع کار با فرمول های ساده و در عین حال پر کاربرد است. در دریچه تصمیم داریم آموزش های فرمول نویسی را در قالب یک کارنامه تحصیلی آماده کنیم به صورتی که تمام فرمول های آموزش داده شده در کارنامه استفاده شوند. در این گزارش قصد آموزش فرمول جمع، تقسیم، ضرب و تفریق را داریم و سعی می کنیم فرمول ها را به ساده ترین شکل برای شما توضیح دهیم، برای همین از راهکارهای ساده استفاده کنیم برای مثال به جای استفاده از قاعده اصلی فرمول جمع یعنی sum از + استفاده می کنیم.

اجزاء تشکیل دهنده فرمول
فرمول ها اغلب از عملگرهای ریاضی، اعداد و یا آدرس تشکیل می شوند. برای وارد کردن فرمول در سلول، ابتدا کاراکتر مساوی (=) را تایپ کرده و سپس فرمول را طبق قواعد تعیین شده، وارد می کنیم. نرم افزار اکسل فرمول وارد شده را محاسبه کرده و نتیجه را در همام سلول نشان می دهد.

مراحل ایجاد کارنامه:
- ابتدا باید تعداد سلول های مورد نیاز خود را شناسایی و عنوان هر یک از سلول ها را پر کنید


- در مرحله بعد باید سلول ها را درون یک جدول قرار دهید تا شکل اولیه یک کارنامه ظاهر شود


- حال در این مرحله نمرات و واحد های هر درس را در سلول های مورد نظر وارد کنید


- حال زمان فرمول نویسی است، هر چند در این آموزش فقط دو سلول فرمول نویسی وجود دارد، اما می توانید با فرمول های معرفی شده چهار عمل اصلی ریاضی را بیاموزید.
سلول جمع نمرات: همان گونه که می دانید برای جمع کل نمرات تعداد ضریب هر درس را به نمره اصلی درس ضرب می کنیم و حاصل تک تک موارد را با هم جمع می کنیم تا جمع نمرات به دست آید.
برای ایجاد فرمول ابتدا روی سلول مورد نظر کلیک می کنیم و سپس در نوار فرمول اقدام به ایجاد فرمول می کنیم. در ابتدای کار باید از مساوی (=) استفاده کنید و بعد شروع به آدرس دهی و نماد گذاری می کنیم.


از طولانی بودن فرمول تعجب نکنید، زیرا در فیلم آموزشی مشاهده خواهید کرد که کار بسیار ساده است. در ضمن پس از نوشتن فرمول اگر در هر یک از نمرات یا ضریب درس ها تغییر ایجاد کنید خواهید دید که سلول جمع نمرات به صورت خودکار تغییر می کند.
حال زمان محاسبه معدل کل است، برای محاسبه معدل جمع نمرات را تقسیم بر تعداد واحد های موجود می کنیم.


معدل کل هم به دست آمد، برای درد بهتر آموزش لطفا فیلم آموزش را دانلود کنید. در گزارش های بعدی به فرمول ها و ویژگی های موجود در کارنامه افزوده می شود.



روش آموزش برنامه اکسل متفاوت است و آموزش ها به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل هستند، پس سعی کنید آموزش ها را به صورت زنجیره ای دنبال و یاد بگیرید

منبع:http://www.yjc.ir